Kotimaiset lehdet
Kotimaiset lehdet
Ahola, Merituuli (2004): Ravintola Dubrovnikin nimi jäi yli Kaurismäen elokuvasta. Coronan alakerran baari aukeaa yleisölle ensi kertaa. Helsingin Sanomat 5.11.2004. Haastateltavana elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki, joka omistaa yhdessä Erkki Lahden ja Kari Pulkkisen kanssa Dubrovnik –ravintolan.
Aitio, Tommi (1994): Tatjana ja Anita. Suomi silloin ja nyt. Filmihullu, 2, 26-27.
Aitio, Tommi (1995): Suomalaisen elokuvan uudet tuulet. Kansanopisto, 6-7, 54-55.
Aitio, Tommi (2007): Uskollinen itselleen. Parnasso, 1, 36-44. Aki Kaurismäen elokuva ”Juha” ja sen suhde lähdetekstiinsä, Juhani Ahon romaaniin Juha.
Aitio, Tommi (1999): Vieras mies tuli taloon. Filmihullu, 1, 28–30. Kirjoitus Juhan filmatisoinnista.
Alapuro, Kristina (1983): Aki ja alfa. Suomen kuvalehti, 33, 42–43. Haastattelu: elokuvaohjaaja-näyttelijä Aki Kaurismäki.
Aula, Jorma (2002): Hotelli Oiva on Aki Kaurismäelle sydämen asia. Matkalehti, 4, 62–62.
Bagh, Peter von (1984): Kellarin filosofia. Filmihullu, 7, 4-11. Haastateltavina Anssi Mänttäri, Mika Kaurismäki, Aki Kaurismäki ja Pauli Pentti.
Bagh, Peter von (1991): Työmiehen muotokuva. Filmihullu, 5, 4-11.
Bagh, Peter von (2006): Lights and Shadows. Books from Finland, 2, 129-136. Extract from an interview with filmmaker Aki Kaurismäki after his film Laitakaupungin valot (Lights in the Dusk) was released.
Bagh, Peter von ja Kaurismäki, Aki (2005): 20 vuotta Sodankylää. Filmihullu, 4, 30-35. Peter von Bagh ja Aki Kaurismäki muistelivat festivaalin vaiheita ja keskustelivat elokuvakulttuurin tilanteesta nyky-Suomessa.
Becker, Leena (2010): Aki Kaurismäki nousee Berliinin näyttämölle. Tunnettu saksalaisohjaaja Dimiter Gotscheff tuo Mies vailla menneisyyttä -näytelmän Deutsches Theateriin. Helsingin Sanomat 18.12.2010.
Carlson, Kristina (2002): The man with a long list of films. Books from Finland, 2, 85-86.
Connah, Roger (1985): As time goes by. Filmihullu, 5, 22-31. Aki Kaurismäen elokuvan ”Calamari union” ja Jim Jarmuschin elokuvan ”Muukalaisten paratiisi” vertailua.
Connah, Roger (1991): Viettely ja vastarinta. Filmihullu, 5, 19-23.
Elokuva vuosisadan todistajana (1999). Filmihullu, 5-6, 4-41.
Forsberg, Tiina (2006): Aki Kaurismäki on oma lukunsa. Ilkka Mertsolan haastattelu. Film-O-Holic.
Forss, Timo (2005): Väsynyt susi. Voima, 10, 18-18. Aki Kaurismäen haastattelu.
Forss, Timo (2006): En trött varg. Ny tid, 3, 8-9, 11. En intervju med filmregissören Aki Kaurismäki.
Gustavsson, Sigurd (1992): Under Paris broar. Filmjournalen, 1, 10-11. Boheemielämän arvostelu.
Hakamies, Irma (1999): Merkintöjä Aki Kaurismäen elokuvasta Mies vailla menneisyyttä. Peilikuva: porvoolainen kulttuurilehti, 3, 69–71.
Hautamäki, Irmeli (2006): Yksinäiset kaupungin yössä. Aki Kaurismäki: Laitakaupungin valot (Lights in the Dusk). Nykytaiteen tutkimus, 5 (numero 19).
Helén, Ilpo (1991): Ajan läpi. Filmihullu, 5, 12–18.
Hyvärinen, Aimo (1984): Uudistuva suomalainen elokuva. Aki Kaurismäen haastattelu. Suomi, 13, 6-8.
Hoikkala, Tommi (1981): ”Nuorsuomalainen” Saimaa-ilmiö. Alkoholipolitiikka, 6, 334-336. Arvosteltu teos: Saimaa-ilmiö / Mika Kaurismäki, Aki Kaurismäki.
Hämäläinen, Helena (1984): Aki Kaurismäen Rikos ja rangaistus. Kuka olisi uskonut kohtaavansa sisältä valoisan Raskolnikovin? Me naiset, 2, 6-7. Haastattelu.
Jalander, Ywe (1981): Suomi-ilmiöitä. Suomen kuvalehti, 38, 22. Saimaa-ilmiö –rockdokumentin arvostelu.
James, Caryn (1991): Tragediasta absurdiin. Filmihullu, 5, 25.
Joenniemi, Minna (1996): Aki astui pilvistä. Aviisi: tamperelainen opiskelijalehti, 2, 6-7.
Julkunen, Pertti (2011): Hyvien ihmisten Eurooppa. Satakunnantyö, 29.9.2011. Artikkeli Kaurismäen elokuvasta Le Havre.
Kaikkonen, Eino (2002): Aki Kaurismäen elokuvien ihmiskuva on kunnianosoitus ihmisyydelle ja ihmisarvolle. Ortodoksinen kulttuuri, 6, 138–141.
Kallionpää, Katri (2011): Herra Ylppö kutsuu kansaa Kauppatorille juhlimaan Kaurismäkeä. Helsingin Sanomat 19.5.2011. Muusikko ja kuvittaja Herra Ylppö kutsui koko Suomen kansaa juhlimaan Kauppatorille, jos elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki palkitaan sunnuntaina 22.5.2011 Cannesin elokuvajuhlilla.
Kantokorpi, Otso (1998): Ei vettä eikä maata. Taide, 4, 16–19. Kohdehenkilöt: Peltola, Nina Maria; Väänänen, Kari; Takalo-Eskola, Ilkka Juhani; Männikkö, Esko ja Kaurismäki, Aki.
Kartastenpää, Tero (2005): Elämänsä roolissa. Image, 10, 50-54. Haastateltavana Janne Hyytiäinen roolistaan Aki Kaurismäen elokuvassa Laitakaupungin valot.
Kaurismäki-teemanumero (1991). Filmihullu, 5, 4-37. Kaurismäki-teemanumero sisältää seuraavat artikkelit: Connah, Roger : Viettely ja vastarinta, Bagh, Peter von: Oloissamme kumma heppu, Aitio, Tommi: Vapauden kaipuu, Helén, Ilpo: Ajan läpi?, Bagh, Peter von: Työmiehen muotokuva : Aki Kaurismäen haastattelu. Lisäksi numerossa on kokooma-artikkeli ”Meidän poikamme maailmalla”, jossa on seuraavat ulkomaalaisten arvostelijoiden Kaurismäki-elokuvista kirjoittamat arviot: James, Caryn (New York Times): Tragediasta absurdiin (New York Times 23.8.1990), Strauss, Frédéric (Cahiers du Cinéma): Tarinan synty, Signorelli, Angelo (L’Economia della solitudine): Hamlet liikemaailmassa, Kilb, Andreas (Die Zeit): Valkoisia öitä, Jean-Loup Bourget (Positif), Bourget, Jean-Loup: W.C. Fieldsin ja Jean-Luc Godardin liitto, Marias, Miguel (Diario): Ruma ankanpoika, Göttler, Fritz (Süddeutsche Zeitung): Olemisen ja olemattomuuden välissä.
Koivunen, Elina (2002): Aki Kaurismäen suomalainen sankaritarina. Kotiliesi, 12, 28-31. Elokuvaohjaajan haastattelu.
Korhonen, Kimmo (1984): Musiikki elokuvassa Rikos ja rangaistus. Synkooppi, 2, 12-14.
Kuuskoski, Martti-Tapio (2006): Laitakaupungin valot – hehkua Metropoliksen pääteasemalla. Filmihullu, 3, 8-11. Aiheena Aki Kaurismäen elokuva Laitakaupungin valot.
Kyösola, Satu (1995): Särkynyt peili. Toisen asteen representaatiosta Aki Kaurismäen elokuvassa Hamlet liikemaailmassa. Lähikuva, 2, 47-60. Artikkelissa kerrotaan Aki Kaurismäen elokuvan Hamlet liikemaailmassa tavasta pohtia refleksiivisyyden ja representaation merkitystä elokuvataiteessa. Kirjoittaja vertailee mm. elokuvan ja Shakespearen tekstin yhteneväisyyksiä ja eroavuuksia sekä etsii viittauksia elokuvahistorian aikakausiin ja genreihin.
Kääpä, Pietari (2006): Displaces Souls Lost in Finland. The Kaurismäki’s Films as the Cinema of the Marginalised. WiderScreen.fi, 2.
Kääpä, Pietari (2007): The Cinema of Aki Kaurismäki. The Politics of Contradiction. WiderScreen.fi, 2.
Kääpä, Pietari (2007): The Politics of National Identity in Aki Kaurismäki’s Leningrad Cowboys Trilogy. WiderScreen.fi, 2.
Laihanen, Jouko (1992): A Couple of Finns. Visio, 2, 46.
Laine, Tarja (2003): Kaurismäen Suomi. Yhteisöllinen samaistuminen ja historiallinen subjekti elokuvassa Kauas karkaavat. Lähikuva, 3, 37-47, 81-82.
Lassila, Ritva (1994): Aki Kaurismäki – in memoriam. Suomi, 3, 100-103.
Lehtonen, Reijo (1983): Pienet, suuret ja hullut maailmat. Parnasso, 3, 175-178. Aiheena Mika Kaurismäen elokuva Arvottomat, jossa Aki Kaurismäki toimi toisena käsikirjoittajana sekä Ingmar Bergmanin elokuva Fanny ja Alexander.
Lehtonen, Veli-Pekka (2006): Suomalaista tangoa punaisella matolla. Aki Kaurismäki näyttelijöineen pisti tanssiksi matkalla ensi – iltanäytökseen. Helsingin Sanomat 23.5.2006. Aiheena Aki Kaurismäki ja hänen ohjaamansa elokuva ”Laitakaupungin valot”. Lisäksi: ”Kaurismäki kunnioittaa naista” (haastateltavana näyttelijä Maria Järvenhelmi).
Lehtonen, Veli-Pekka (2007): Kaurismäki on tauolla ja loppuun palanut. Helsingin Sanomat 24.5.2007. Ohjaaja on taas Cannesissa ja asuu vakiohotellissaan. Eurooppalaiseen episodielokuvaan hän kuvasi valimon työläisiä. Haastattelun lyhennelmä Helsingin Sanomissa 23.5.2007.
Lehtonen, Veli-Pekka (2017): Ohjaaja Aki Kaurismäki kertoo, mikä kaikki ”pakolaisia kyykyttävässä” Suomessa on pielessä. Helsingin Sanomat 28.1.2017.
Lehtonen, Veli-Pekka (2017): Vielä tiistaina Aki Kaurismäki lupaili uutta elokuvaa, nyt hän sanoo lopettavansa. Helsingin Sanomat 16.2.2017.
Leigh, Danny (2003): ”Olen surkea elokuvantekijä.” Anna, 8, 30-33.Haastateltavana Aki Kaurismäki.
Marttila, Hannu (2006): ”Mihinkäs vuodet tästä välistä ovat menneet?” : Portugalissa talvehtiva Aki Kaurismäki päätti ”luuseritrilogiansa” Ruoholahteen. Helsingin Sanomat, 29.1.2006. Haastattelu liittyen Kaurismäen elokuvaan Laitakaupungin valot.
Maskulin, Sanna (1999): ”Kinkkua, anna minä” – ”Ham, let me”. Kaurismäkeläisen dialogin erityispiirteitä. Lähikuva, 4, 32–43. Artikkeli käsittelee Aki Kaurismäen elokuvien dialogia, joka on kaurismäkeläisen elokuvailmaisun keskeinen elementti. Tekijän mukaan dialogin itsereflektiivisyys on tyypillistä Kaurismäkeä.
Melamies, Elina (2005): Miten hulluutta voi kehittää? – sana oli vapaa päätöspäivän aamukeskustelussa. Lapin Kansa 20.6.2005. Sodankylän ensimmäisten festivaalivuosien teknisenä johtajana toiminut elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki osallistui päätöspäivän aamukeskusteluun. – Lisäksi kirjoitus: Yöttömän yön yleisömenestys. – Sodankylän elokuvajuhlat 15.-19.6.2005.
Miettinen, Juha (1998): Badding ja elokuva. Filmihullu, 4, 17-21.
Mäkinen, Esa (2008): Akateemikko Kaurismäki, surumielinen anarkisti. Helsingin Sanomat 23.5.2008, C2. Henkilökuva Aki Kaurismäestä.
Nestingen, Andrew (2007): Aki Kaurismäki and Nation. The Contrarian Cinema. WiderScreen.fi, 2.
Newland, Paul (2007): A Place to Go? Exploring Liminal Space in Aki Kaurismäki’s I Hired a Contract Killer. WiderScreen.fi, 2.
Nummelin, Juri (1996): Työ on ihmisarvon tae. Aviisi: tamperelainen opiskelijalehti, 2. Aiheena Aki Kaurismäen elokuva Kauas pilvet karkaavat.
Pallasmaa, Juhani (2005): Alakulon ja toivon tilat. Paikan ja mielikuvan logiikka Aki Kaurismäen elokuvissa. Arkkitehti, 5, 22-33.
Peden, Sanna (2007): Soup, Soap and National Reweakening. The Ambiguous Role of the Salvation Army in The Man Without Past (2002). WiderScreen.fi, 2.
Pekkilä, Erkki (2005): Tango, twist ja Tsaikovski. Musiikki Aki Kaurismäen elokuvassa Tulitikkutehtaan tyttö. Musiikki, 3, 45-65.
Peltonen, Sami (1990): Arkipäivän realismia. Runoutta & runoilijoita.Teatteri, 4, 20-23.
Pulkkinen, Yrjö & Kurki, Eeva (toim.) (1995): Suomi-pojan itsetunto. Peter von Bagh, Aki Kaurismäki, Matti Pellonpää ja Yrjö Pulkkinen. Filmihullu, 6, 42-47.
Puukko, Martti (2000): Filmen håller på att förlora sin själ. Folktidningen Ny tid, 46,12-14. Muu nimeke: Aki Kaurismäki saknar det riktiga Hollywood.
Puukko, Martti (2000): Keskustelu Aki Kaurismäen kanssa. Parnasso, 4, 468-474.
Pystynen, Tiina (1987): Anna meille meidän jokapäiväinen arvokkuutemme. Teatteri, 4, 6-8. Ralf Långbackan, Jukka Vienon ja Kalle Holmbergin sekä Aki Kaurismäen ohjaamat ”Galilein elämä”, ”Ilmiantaja” ja ”Varjoja paratiisissa”.
Pöppönen, Hannu (2003): Mies Kaurismäen kulissien takana. Helsingin Sanomat 31.7.2003. Haastateltavana lavastaja Markku Pätilä. – 9. Alvar Aalto -symposium Jyväskylässä 1.-3.8.2003.
Raeste, Juha-Pekka (2003): Kunniallisen köyhyyden kaipuu. Selittäisikö maailmankuulun sosiologin kirja syyn Aki Kaurismäen kansainväliseen suosioon? Helsingin Sanomat 19.4.2003. London School of Economicsin professorin Richard Sennettin kirja ”Respect in a world of inequality”. – Lisäksi kirjoitus: Molemminpuolisen kunnioituksen apostoli / Juha-Pekka Raeste.
Raus, Sinikka (1984): Klassikko syntyessään: F.M. Dostojevskin ja Aki Kaurismäen Rikos ja rangaistus. Uusi nainen, 2, 34-36. Haastateltavina Rikos ja rangaistus elokuvan päänäyttelijät Markku Toikka ja Aina Seppo.
Reivilä, Marjut (2005): Sosiaalinen pääoma rakentuu luottamuksesta ja yhteisistä pelisäännöistä. Sosiaalivakuutus, 4, 22-24. Haastateltavana Jyväskylän kaupungin sosiaalijohtaja Sakari Möttönen.Teemana esim. Mies vailla menneisyyttä.
Roos, J. P. (2002): Suomalaisen miehen oivaltava havannoija. Helsingin Sanomat. 23.8.2002. Vieraskynä.
Rutanen, Reijo(1999): Viattomuuden kaipuu: Aki Kaurismäki. Suomen kuvalehti.
Saarnio, Marja (1991): Aki Kaurismäki on tinkimätön syrjäytyneisyyden kuvaaja. Sosiaaliturva, 12, 606-608. Niimekkeen selvennys: Elokuvaohjaajan tuotanto.
Saastamoinen, Jukka (2002): Pienen ihmisen puolella. Kauppalehti Optio, 11, 34–41.
Sallinen, Aulis (2003): Kaurismäen keittokirjassa on suuren taiteen resepti. Helsingin Sanomat 6.4.2003. Säveltäjä Aulis Sallisen vaikutelmia Aki Kaurismäen elokuvakäsikirjoituksesta Mies vailla menneisyyttä (WSOY) ja itse elokuvasta. – Lisäksi: 61 kohtausta selityksineen / Helena Ylänen. Tietokulma: Aki Kaurismäen pitkät elokuvat. Tietokulma: Aulis Sallisen oopperat.
Salminen, Hellevi (1990): Mysteeri taiteessa. Ortodoksinen kulttuuri, 6, 186-189. Aki Kaurismäen elokuvan Rikos ja rangaistus tarkastelua Dostojevskin rinnalla.
Savonen, Tuomas (1998): Hiljaisten kuvien säveltäjä: Anssi Tikanmäen ja Tuomas Savosen keskustelu. Filmihullu, 4, 4-7. Anssi Tikanmäen ja Tuomas Savosen keskustelu elokuvasta Juha ( 1999).
Siistonen, Miia (2006): Aki muiden silmin. Anna, 4, 26-30. Työtovereiden haastatteluja elokuvaohjaaja Aki Kaurismäestä ja hänen uudesta elokuvastaan Laitakaupungin valot.
Soikkeli, M. G. (2002): Omituisten ohjaajien Suomi. Kulttuurivihkot, 2, 58.
Songs without words (1996). Books from Finland, 3, 200-205.
Sundholm, John (1995): Rock and roll totuutena filmigroteskeissa Calamari Union ja Hamlet liikemaailmassa. Lähikuva, 2, 38-46. Artikkelissa käsitellään groteskin estetiikkaa sekä analysoidaan Theodor W. Adornon estetiikan pohjalta Aki Kaurismäen filmigroteskeja. Kaurismäen elokuviin olennaisesti kuuluvan rock-musiikin todetaan edustavan mm. pinnallista realismia ja tuovan uuden elementin ko. elokuviin.
Suolahti, Elina (1991): Kuvia rikkovat kuvat. Filmihullu, 5, 58-59.
Suomipojan itsetunto (1995). Filmihullu, 6, 42-47. Saarijärven elokuvakerhon kokoonkutsuma keskustelu 5.11.1994 Kansallisen kulttuurin juhlavuoden kunniaksi. Osallistujia mm. Peter von Bagh, Aki Kaurismäki, Matti Pellonpää, Yrjö Pulkkinen.
Tammi, Eero (2006): Godard, Kaurismäki, Scorsese. Jean-Pierre Gorinin keskipäivä. Filmihullu, 2, 22-25. Elokuva-ohjaajan ja -kriitikon luento Taideteollisessa korkeakoulussa 2005.
Timonen, Lauri (2006): Case Study. Ruoholahden kapinallinen. Filmihullu, 3, 15. Aiheena Aki Kaurismäen elokuva Laitakaupungin valot ja Nicholas Rayn Nuori kapinallinen.
Toiviainen, Sakari (2006): Laitakaupungin poesia ja politiikka. Filmihullu, 3, 4-7. Aiheena Aki Kaurismäen elokuva Laitakaupungin valot.
Toivonen, Kaisa (2007): ’Ammattimies ei onnea tarvitse’. Työväenluokkainen maskuliinisuus ja ruumiillisuus Aki Kaurismäen elokuvissa Kauas pilvet karkaavat ja Mies vailla menneisyyttä. WiderScreen.fi, 2.
Tolonen, Pekka (1999): Mykkäelokuvan tehnyt Kaurismäki jyrisee: ”Pura turha pois ja pelkistä ja sitten se on valmis”. Aki Kaurismäki Film-O-Holicin haastattelussa.
Torvalds-Renvall, Sofia (2003): Frälsaren finns också på film. De kristna symbolerna och berättelserna lever – på filmduken. Men känner vi igen dem? Kyrkpressen : Svenskfinlands kyrkliga veckotidning, 14, 8-9.
Tuominen, Sami (1994): Med Aki och Mika i Berlin. Anteckningar från en festival. Filmjournalen, 1, 20-21.
Unhola, Kaija (1996): Aki Kaurismäki kirjoitti elokuvaroolin koiralle. Koiramme, 3, 42–43.
Valtonen, Susanna (1986): Yksinäisyys ja uhma. Kotimaisen elokuvan nuoruuden kipeys. Nuori voima, 6, 10-12. Nuoren ohjaajapolven töitä syksyn elokuvaensi-illoissa, mukana muun muassa Aki Kaurismäen Varjoja paratiisissa.
Vesteri, Jarmo (1986): Aki Kaurismäki lupaa viedä elokuvansa maailmalle. Suomen kuvalehti 47, 95.
Vesteri, Jarmo (1986): Postiryöstö westernin tapaan. Halpaelokuva tuottaa ammattitaitoa. Suomen kuvalehti, 47, 92-95. Veikko Aaltosen ohjaama ja Aki Kaurismäen tuottama elokuva ”Tilinteko” on ns. ”halpatuotantoa”.
Waarala, Hannu (2006): Elämä ja kohtalo – Koistinen Susi-Kallen maasta. Filmihullu, 3, 12-14. Aiheena Aki Kaurismäen elokuva Laitakaupungin valot.
Wilhelmsson, Putte (1993): Kaupunkien geaografeemit. Filmihullu, 1-15. Mukana Aki Kaurismäen Boheemielämää (Pariisi).
Ylänen, Helena (2002): Monsieur Charismatique Goes to Cannes. Helsingin Sanomat, International Edition, 28.5.2002. Cannesissa tehty Aki Kaurismäen haastattelu ennen kuin oli tietoa, että Mies vailla menneisyyttä voittaa Grand prixin.
Ylänen, Helena (2003): Aki Kaurismäki boikotoi Oscar-juhlia: ”Tämä on yksinomaan hiekanjyvän veroinen moraalinen valinta tässä mielettömässä maailmassa.” Helsingin Sanomat 20.3.2003. Elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki boikotoi Oscar -juhlallisuuksia tuomitakseen USA:n aikeet hyökätä Irakiin. Kaurismäen Mies vailla menneisyyttä kilpaili Oscarista parhaan ulkomaisen elokuvan sarjassa.
Ylänen, Helena (2003): Kaurismäen elokuvalla kalifornialainen vastaanotto. Los Angeles Timesin kriitikko kutsui lukijat tervetulleiksi Akin Maahan. Helsingin Sanomat 16.4.2003. Aki Kaurismäen elokuvalla Mies vailla menneisyyttä on ollut erinomainen vastaanotto Yhdysvalloissa.